lapte oala

Laptele este unul din alimentele importante nutritiei omului. Elementele nutritive ale acestuia
fiind esentiale pentru buna functionare a organismului inca de la o varsta frageda.

Ca sa te bucuri pe deplin de beneficiile laptelui de casa, acesta trebuie fiert obligatoriu.
Fiind un produs biologic extem de delicat, bogat in multe elemente minerale si alti nutrienti, dar si
in microorganisme daunatoare corpului uman.
Ideal este ca acesta sa se fiarba la cel mult 20 de minute imediat dupa recoltare, pentru ca
bacteriile si alti paraziti sa nu apuce sa se inmulteasca, pe langa asta mai exista posibilitatea contaminarii,
in momentul colectarii acestuia.

 Laptele de casa trebuie lasat sa fiarba 15 minute dupa ce a dat in clocot. Unii nutritionisti
mai recomanda ca acesta sa fie racit brusc dupa fierbere, la 12-14 grade Celsius. Acest proces
termic fiind similar cu cel al pasteurizarii, astfel puteti marii putin si termenul de valabilitate.
Oricum, dupa fierbere si dupa ce laptele este rece trebuie pastrat acoperit, in frigider.
Nu este recomandat ca laptele sa fie asezat pe usa frigiderului pentru ca este deschisa fregvent
si laptele este expus la oscilatii de temperatura. A se pastra proaspat mai mult timp va
recomandam sa il asezati undeva in centru frigiderului unde temperatura scazuta e constanta.

Laptele din comert este expus unui tratament termic de 60-70 grade Celsius si racirea la 5 grade
Celsius. Acest proces are avantajul de a distruge o mare parte din microorganismele daunatoare,
de pana la 99.9% dar se distruge si continutul de vitamine, cele mai importante fiind B12 si C.

 

Cum fierbem corect laptele.

 

In cazul in care nu aveti la indemana o oala pentru fiert laptele cu pereti dubli este indicat ca
laptele sa se fiarba folosind o oala de inox cu fund dublu si trebuie avut grija ca de la nivelul laptelui sa
mai ramana cel putin 5-7 cm pana la gura oalei pentru ca acesta are tendinta de a-si mari volumul din
cand in cand. Se fierbe la foc mic pana da in clocot apoi se indeparteaza spuma si il lasam sa fiarba
in continuare, 15 minute.
Un mic truc pe care vi-l putem impartasi in cazul in care folositi o oala clasica, e sa turnati putina apa inainte
pe fundul ei si puneti-o pe foc. Cand apa incepe sa sfaraie turnati laptele in oala. Acesta trebuie lasat la fiert
15 minute. Acest truc ajuta ca laptele sa nu se ptinda de oala sau sa se afume.
Cu toate acestea modul corect pentru a fierbe laptele e sa folosim o oala cu pereti dublii.
Aceasta oala este special conceputa pentru a fierbe laptele in conditii optime, nu trebuie decat sa turnati putina apa
in compartimentul oalei, astfel poti evita orice fel de bataie de cap si nu trebuie sa stai cu ochii pe oala. Oala este
prevazuta cu un fluier de avertizare care incepe sa sune inainte sa dea in foc.

*Foarte important este ca aceasta oala sa nu se foloseasca fara a se turna apa in compartimentul special,
pentru ca oala se va arde.

Oala din inox cu pereti dubli mai este utila si la alte treburi din bucatarie, se poate folosi la preparatul budincii, sosurilor,
topirea ciocolatei sau alte bunatati.
In comert acesta oala se gaseste pe diferite marimi: 1.5 L, 2 L, 2.5 L, 3.5 L

 


 

Beneficiile pe care ni le ofera laptele.

 

lapte oala bebe

 

Acestea vizeaza cresterea fortei osoase, prevenirea problemelor respiratorii, a cariilor dentare, hipertensiunii sau
chiar a obezitatii. De asemenea ne ajuta in dezvoltatrea unui sistem imunitar puternic.

Laptele este un aliment de baza care contine aproape toate substantele nutritive de care are nevoie un copil
in crestere, sau mentinerea sanatatii adultilor: vitamine si minerale, proteine, grasimi, carbohidrati. Multe din
aceste proteine, vitamine si minerale se pot obtine cu usurinta si din alte surse insa putine sunt alimentele precum
laptele care ne ofera toate aceste componente dintr-o singura sursa.

Sanatatea dumneavostra are de castigat de pe urma celor 9 nutrienti importanti pe care ii ofera acest aliment minunat.

Calciu: mentinerea in paramentrii optimi a densitatii oaselor, dantura puternica si sanatoasa, contribuie la dezvoltarea oaselor

Fosfor: genereaza energie si intareste oasele

Proteine: ajuta la regenerarea tesutului muscular si reprezinta o bogata sursa de energie

Potasiu: ajuta la pastrarea tensiunii arteriale in limite optime

Vitamina D: mentine sanatatea oaselor

Vitamina B12: mentinerea tesutului nervos si joaca un rol important in formarea globulelor rosii

Vitamina A: sustine sanatatea ochilor, a pielii si a sistemului imunitar

Nicacina sau Vitamina B3: metabolizeaza zaharurile si acizii grasi

Riboflavina sau Vitamina B2: participă activ în procesele metabolice, formarea anticorpilor, celulelor pielii, precum și a celulelor roșii ale sângelui, transforma alimentele in energie